Radniční zpravodaj je zdrojem velkého pobavení.
Tedy pokud by náklady na něj nezatěžovaly už tak zadlužené město.
Opravdu je nutné ho dávat každému Liberečanovi do schránky? Nestačí PDF na webu?
Případně pár výtisků na radnici a v městských budovách? Za loňský rok to Liberečany stálo přes 2 miliony korun, tedy přibližně stejně jako se vybere na dani ze psa.
Ale o tom psát nechci.
Možná si vzpomenete na mé (a nejen mé) rozčarování z neupravených silnic 31.3 t.r.
Jen pro připomenutí: Na konci března se ochladilo a srážky byly poměrně vydatné. Již od pátku varovalo zpravodajství  ČT před možnosti sněžení na horách.
V pondělí dokonce před možností sněhu i v nížinách. Kdo v Liberci žije, ví, že dokud je na Ještědu sníh, není radno moc počítat s jarem, natož pokud je sněžení predikováno i v nížinách.
Přesto vyšel v regionální příloze idnes článek o tom, že většina strojů TSML byla přestavěna na letní provoz .

http://liberec.idnes.cz/snih-pocasi-kalamita-uklid-tsml-sypac-pluh-fj4-/liberec-zpravy.aspx?c=A150331_122105_liberec-zpravy_ddt  
idnes31.3

Pochopitelně nastala série obvyklých, výmluv jak sněžení koncem března nikdo nemohl čekat, jak se okamžitě vše začalo řešit a už bude vše v pořádku. Klasická situace, kde není zodpovědný nikdo a zároveň všichni.
Ale stalo se. Prostě 31. 3. nejelo mnoho spojů MHD ani osobní auta, protože nákladní auta na uježděné vrstvě sněhu zablokovaly několik ulic.
Leč podobně nečekaná situace nastala i o 2 dny později. Opět nikdo nečekal, že by mohlo sněžit a stroje byly opět připravené na jarní provoz.  A zase nikdo za nic nemůže. Vše bylo podle plánu…
tsml

To, že 2. dubna nebylo úterý, ale čtvrtek, je už jen nepodstatný detail.
V Liberci jsem nebyl, ale ten den  sněžilo i v mnohem níže položených Doksech.  A tam první traktor s pluhem projel kolem 6 ráno. To vím. Vzbudil mě.
Nebylo by řešením než vše nechat na jedné firmě, navíc ve „společném vlastnictví“, jasně definovat a nasmlouvat úseky o které by se staral konkrétní člověk nebo firma?
Co může dnes obyvatel Liberce dělat, pokud zjistí, že kvůli sněhu, nebo jinému problému na vozovce nevyjede? Pokud mu někdo v TSML zvedne telefon, dozví se maximálně, že na problému se pracuje, nebo že se řeší.
Oč průhlednější a snazší by bylo kdyby občan věděl, že o jeho cestu se stará „Franta Vonásek“ se svým traktorem s pluhem a ten má ve smlouvě výrazné krácení za stížnosti obyvatel jemu svěřené ulice.
Aby bylo jasno, nevolám po drakonických trestech ani po vyvozování „odpovědnosti“
Rád bych jen, aby se každý zamyslel, jestli je nutno služby zajištovat jednou velkou firmou s kolektivní zodpovědností.
Z nedávné historie známe podobně úspěšné podniky, které takto „dobře“ fungovaly. Třeba Restaurace a jídelny tzv. „RáJ“, Pramen, OPBH… Tam také případné problémy byly v řešení, na nesrovnalostech se pracovalo, a když se něco nepovedlo, vyvozovala se odpovědnost.
Poté co podobné molochy byly zrušeny a každá hospoda, prodejna nebo byt má jasně daného majitele, je jasno kdo za co může a odpovědnost se velmi zjednodušila.
Kdo má nekvalitní služby, prostě v tržním prostředí končí a na jeho místo přijde jiný a ten se nezakecá…
Pokud jsme ochotni soukromému sektoru svěřit tak důležitou složku pyramidy potřeb, jakou je jídlo, proč nechceme risknout aby silnice prohrnul, nebo zametl také soukromník s jasně danou odpovědností?
Město, kraj ani stát nemá podnikat. Neriskuje své peníze, ale ty naše a to „zodpovědné“ zase tolik nebolí.
Zmíněného „Frantu Vonáska“ každá stížnost zabolí. A zde by mohla nastoupit úloha města jako arbitra, kde by úředník posoudil, jestli Franta udělal vše proto, aby svému závazku dostál a jestli jen není předmětem šikany některého z kverulantů. Kdo z města toto nestraně posoudí teď, když je firma kterou má posuzovat také městská? A pokud už by TSML byla vyměřena pokuta jak to bude s jím placením? No ano opět ji zaplatí ten samý člověk, který ráno nedojel kvůli sněhu, to se to podniká …